ARYA - Akkor is, ha határeset, hogy ennek a cikknek itt van-e a helye
VIGYÁZAT, TRÓNOK HARCA SPOILER!
S
P
O
I
L
E
R
H
E
G
Y!
ÉN SZÓLTAM…
Nem lehet elmenni amellett, hogy a Trónok Harca a 21.
század hajnalán egy a meséket és mítoszokat, sőt, a pátoszt és a himnikus
magasságokat sárba döngölni igyekvő, száraz intellektussal megáldott globális
társadalmi attitűd ellenében képes volt egy hatalmas, minden ízében átélhető és
átérezhető mitológiát teremteni, tele
mítoszokkal és legendákkal.
Ráadásul a romantikus lovagregények világában fellelhető
összes magasabb rendű tanítást képes volt ötvözni a világtörténelem nagy eseményeit
és az emberi törekvéseket mozgató ösztönök szomorú realitásával.
Ügyesen lavírozik a száraz valóság és a mesék
határátlépéseivel is, hiszen low-fantasy lévén a misztikus és mágikus elemek a
történeten belüli szereplőket is meglepik, csodálattal töltik el, vagyis nem magától
értetődő a jelenlétük, és pláne nem „deus ex machina” oldanak meg helyzeteket.
Sőt, egyetlen mágia sem jelent egyértelmű fölényt, mert az emberi lelemény, a
véletlen, vagy éppen a gyarlóság olykor képes maga alá gyűrni.
Lehet a jelenséget szeretni és nem szeretni (egyetlen istenség alakját se fogadta be még minden kultúra), de tagadni érvényességét és létjogosultságát teljesen fölösleges.
Mindazonáltal döbbenettel olvasom a 8. évad 3. epizódja, valamint a
legnagyobb fenyegető erőt leküzdő fordulat (Arya Stark legyőzi az Éjkirályt) körül kialakult elégedetlenségeket,
melyek közül egyetlen témára szeretnék csak kitérni – mert ez tartozik ennek a
fórumnak a tematikájába. De ez nagyon.
Nekem személy szerint (de hát ugye ez az, ami senkit nem
érdekel) semmi bajom nem volt ezzel az epizóddal. „Túl hollywoodi” – igen, Kusturica
meg túl balkán, a pizza meg túl olasz, ’56 túl magyar, Louis de Funes meg túl Louis
de Funes.
Ettől függetlenül egyáltalán nem olyan egyértelmű, hogy
ezzel a legyintéssel félre lehet dobni azt a tényt, hogy a sorozat legnagyobb fenyegető
erejét éppen Arya Stark győzi le.
Itt az ideje tiszta vizet önteni a pohárba.
Ki másnak lenne joga jelen szereplők közül ehhez?
Jon Snow-t siratja mindenki, hogy jaj, hát neki kellett
volna… Szeretem az ő karakterét. Tisztelem az útját. De sajnos önmagában az a
tény, hogy visszahozzák őt a halálból, nem elég a Night King legyőzéséhez. Családjában
fattyú, az Éjjeli Őrségben alulértékelt, a vadak között Varjú, és halála után
egy még inkább identitását vesztett helyzetbe kerül, esik-kel az események
sodrában, és minden szimpátia ellenére még abban sem tud hatalmas
önmeghatározást hozni, hogy ő Észak királya, vagy igazából a Vastrón örököse.
Nem tud belehelyezkedni a sorsába, és ezzel számomra tökéletesen írja le a
számtalan sorslehetőség között vergődő és tanácstalan „Ma emberét”. Ha ő lenne
az, aki a sorozat legkövetkezetesebb, legcéltudatosabb, leginkább
tántoríthatatlan főellenségét legyőzi, na az lenne az igazi naiv mese.
Ellenben ott van Arya.
Számomra minden érv mellette szól.
Mert ilyenné kellene válnunk. Tartást, gerincet, célorientáltságot tanulnunk, önerőből emelkednünk, hogy méltóvá váljunk legnagyobb céljaink beteljesítéséhez. De nem, a 21. század
lassan csak azt ismeri, hogy „NEKEM EZ JÁR”… Meg azt, hogy "BEZZEG A MÁSIKNAK JÁR"...
El kell keserítenem mindenkit – alanyi jogon senkinek nem
jár semmi.
Arisztotelészhez fordulok megerősítésért, aki azt mondja, az emberek
vagy jók, vagy rosszak, de CSELEKEDETEIK SORÁN válnak ilyenné, vagy olyanná.
(Etikai részletekbe itt nem bonyolódnék.)
E sorozat számtalanszor igazolta, hogy hitvány embereket
is meg tudunk szeretni cselekedeteik végett (Ser Jaime egészen biztosan ez a
kategória), de sőt, az emberek el tudják veszíteni mások szimpátiáját, majd
vissza tudják nyerni azt (Theon Greyjoy mintapéldája ennek).
A legtöbb szereplő (akár az életben) sorsának és vagy körülményeinek
áldozata, és előbb-utóbb rákényszerül arra, hogy kilábaljon ebből a
sodródásból, és önmagává válhasson, avagy elvesszen. Legalábbis a sors keresztutakhoz vezet,
ahol a döntések folytán „Ilyenné” vagy „Olyanná” lehet válni.
Emlékszünk, hol veszi kezdetét a bonyodalom?
Igen, ott, ahol Ser Jaime lelöki a falról Bran Starkot. Egy lovag egy védtelen kisgyermeket... Az
egyik család (sőt, generáció) a saját érdekei védelmében a gyilkosságtól se retten vissza, csak
hogy maga megmaradjon.
(Érdekes analógia. Paranoia nélkül is szinte
mindenben látom a felettünk trónoló generációk, eszmék, módszerek érdekvédelmi
köreit, és bizony a szomorú valóság az, hogy még mindig nem tartunk ott, hogy
szemünket önmagunk gyarapításáról az utánunk jövő generációk boldogulásának
irányába fordítsuk. Mert ahhoz a hibáinkat és tévedéseinket is be kellene
ismernünk. Az pedig igen nehéz ám.)
Bran és Arya talán nem a teljes mítosz, de egy
meghatározó történetszál kezdő és végpontja. Az ő útjuk (nem fontosabb, de)
kiemelten fontos tehát.
(És még nincs vége, szóval csavarhatnak rajta, de az eddigieken ez mit sem változtat.)
Nagy macsó társadalmunk és világunk milyen dühös lehet
most, hogy egy alig 18 esztendős lány, aki a szemünk előtt nőtt fel, arra
rendeltetett, hogy legyőzője legyen az emberiség nagy ellenségének. Mert ugye
másnak ez jobban dukált volna…
Például Daenerysnek! – próbálja gyorsan magát igazolni e
felhördüléssel a magát mentegető macsó… Daenerysnek? Aki önerőből és saját
szenvedésének útját járva, de a szemet szemért elvet vallva küzdötte el magát
Deresig? Számomra ő is egy tipikus mai példa. Küzd, tehetsége van, sőt,
szerzett ereje, amit fitogtat is, de nem túlságosan öntudatos kicsit? Nem
elvakultan az? Van célja, de vajon az a cél rendeltetés-e? A Sárkányok Anyja
mitikus magasságába emeli magát (ez rendeltetése), de „földi” érdekei
megvalósítására használja e mitikus magasságokat, vagyis hogy uralkodója
lehessen az általa preferált világnak (ez pedig célja). Nem mondom, hogy nem
hoz áldozatot, de egészen biztos vagyok benne, hogy amikor szembesül azzal,
hogy kitűzött céljai nem „jogos” célok, egóból reagál, nem pedig alávetve magát
a sorsnak (bár később még igazolhatja rátermettségét, csak hát ugye most kellene önazonosan helyt állni...). Mindenesetre marad és harcol, nem fordul el mindezek ellenére, és ez erény.
Ámde akkor ott van Arya…
Lássuk… Rajong azért, amit a környezet mutat neki. A
harcért, az ügyességért, a katonákért. Az apja is nagy harcos. Ő is az szeretne lenni. Identitása van tehát. De ugyanúgy magához
tartozónak érzi a fattyú fivért, mint bármelyik vér szerinti testvérét. A
család, valamint a család tágabb miliője számára tehát érték. Nem törvény,
hanem evidencia.
Márpedig ez nem más, mint a hovatartozás kérdésére adott
megkérdőjelezhetetlen válasz egy törékeny gyermeklányban. Emlékezzünk arra,
hogy ezt a hovatartozását egy istenséggel szembeszállva is vállalta. „A Senkit
Arya Starknak hívják…”
Az első, akit elveszít, az az édesapja. Nem akárhogyan
veszíti el – végignézi a kivégzését. Aztán nincstelenül menetel, hogy megannyi
borzalmon átvergődve magát (szinte egészében) végignézze anyja és testvérbátyja
lemészárlását, és végül olyan emberrel kelljen szövetséget kötnie, akit
ellenségének tart, és aki őt érdekből hurcolja végig a fél birodalmon. Mindezek
után nem kéri azok segítségét, akik valóban megvédhetnék őt, hanem nekivág a
nagy útnak – önmaga megtalálásának, és az önmaga által meghatározott célhoz
szükséges eszközök megszerzésének. Nem utalja többé magát másokra.
A Sokarcú Isten aztán próbára teszi türelmét, kitartását,
de lojalitását is... Csakhogy ő képessé válik arra is, hogy felimerjen helyzeteket, kapcsolatokat,
emberi viszonyokat, emberekben lévő jót és rosszat egyaránt, és hogy ezzel a
tudással felvértezve a tudatlan elkötelezettséggel szemben egy magasabb rendű
etikát érvényesítsen. Így megy szembe az istenség akaratával, vállalja az érte
járó büntetést (vakságot), nem menekül el előle. Az életéért küzdve valódi
tehetségről tesz tanúbizonyságot, és végül önmagaként, de a poklok poklát is
bejárva távozik rituális elvonulásának teréből.
Azt is megtudjuk, hogy „bosszúlistája” sem marad
személyes érdekeinek mentségei alatt – hinni tud abban, hogy az emberek tetteik
okán megváltoznak, így szépen megenyhül ez a lista. Személyes érdekei fölé kerekedve határoz meg tehát nemesebb
célokat.
Vagyis felnő.
Útja során sokszor látjuk őt félni. Sőt, rettegni.
Reményvesztettségében is cselekedni. Ez a teljes emberi mivolta, nem tagadja
meg, nem fölényeskedik, legfeljebb csak kacérkodik ezzel a fölénnyel (lásd a
Brienne VS Arya jelenetet – S7E4).
Amikor aztán megkapja sorsa szerinti szerepét („lezárni
a kék szemeket”), nincs kétsége rendeltetése felől. Nem kérdőjelezi meg
feladatát, hanem minden tudását latba vetve alárendeli magát e célnak. Ez a cél ráadásul messze fölötte áll. Nem teszi fel a
kérdést – „Elég vagyok én ehhez?”.
Így aztán a S8E3 tökéletesen szépen zárja be számomra a Bran-Arya
kört.
A film egyetlen tévelygésektől mentes,
megkérdőjelezhetetlenül nagy, fájdalommal és veszteségekkel terhelt utat bejárt
hőse érdemelte ki a csata eldöntését.
Ez fáj annyira?
Azt elhiszem.
Mert önmagunkból önmagunk ereje által felnőni úgy, hogy
nem veszítjük el magunkat, és cipeljük minden veszteségünket mint saját
részünket, az sokkal rögösebb, mint követelni önnön vágyaink szerinti jussunkat.
Szép 21. századot mindenkinek!
Mindenek előtt szèpen összeszedett lista. De szerintem tèvedèsekre alapozod. Nekem szemèly szerint nem az a bajom H Arya ölte meg az emberisèg vègzetèt hanem az ahogyan. A család krèdója szerint közeleg a tèl de ez nem tèl volt hanem egy borús dèlután a felvezetèshez kèpest összecsapott ès kicsit sem elegendő kicsit olyan lett mint a sok hűhó semmièrt ez a bajunk nem az H ki tette
VálaszTörlésTévedésekre alapozom?
TörlésMely alapozás tévedés?
Az én élményem nem egyezik a tiéddel, ennyi. Nekem ez nem volt összecsapott. A lassítással sincs bajom. A sötéttel se volt (imádtam Trier kísérletét is a Táncos a sötétben elején)...
Nekem nem hiányos az élményem.
Az "ahogyan" sem. :)
Hajrá maradék három rész.
Hogy "nálatok" visszanyeri-e a becsületét a sorozat, azt nem tudom. Nálam egyszerűen nem vesztette el. :)
Szerintem túlságosan is egyszerűen kezelt egy ilyen bonyolult kèrdèst a maradèk 3 rèszben meg az lesz:Cercei add ide a trónt
TörlésCercei: nem
Többiek: de legyőztük a lehetetlen
Cercei: Ja akkor jó