AZ ÚJ NEMZETI ALAPTANTERV VÉLEMÉNYEZÉSE
AZ ÚJ NAT VÉLEMÉNYEZÉSE
Komáromi Sándor drámatanár
+36706032675
Teleszterion Kulturális Egyesület elnök
Néhány
napja több médiafelületen és FB-posztok formájában olvasható az, hogy
megszűnhet a drámatanítás az iskolákban. Több szakmai szervezet fejezi ki egyet
nem értését ezzel a lehetséges tendenciával kapcsolatban.
Érdemes azonban tüzetesebben is megvizsgálni a helyzetet, górcső alá venni mindkét verziót (régi, érvényben lévő és új, tervezett NAT-ot).
ELSŐ és
legfontosabb megállapításom, hogy EDDIG SEM volt minden évfolyamon kötelező a
Dráma és tánc modul, és tantestületi döntés alapján lehetett 5. évfolyamon „nép-
és honismeretet” VAGY „dráma és táncot”, 9. évfolyamon pedig „mozgóképkultúra
és médiasimeretet” VAGY „dráma és táncot”
tanítani tantervi keretek között, heti 1 óraszámban!!!
Ehhez
képest az új NAT a Dráma és Tánc tárgyat a KÖTELEZŐEN TERVEZHETŐ (tehát kell
tervezni, de nem szabja meg, mely tárgyat) keretbe helyezi, ahol alapfokú
képzésben összesen ÖT ALTERNATÍVÁT határoz meg az évfolyamonként eltérő heti
2-4 órakeretre. Egy csomagba kerül tehát:
1. Dráma és Tánc
2. Tánc és Mozgás
3. Természettudományi gyakorlatok
4. Bármely kötelező óra emelt óraszámban
5. Bármely az adott évfolyamon már nem kötelező tárgy
A
középfokú képzésben ez szintén a kötelezően tervezhető keretben az alábbi
alternatívákat jelenti:
1. Dráma és Tánc
2. Tánc és Mozgás
3. Etika
4. Filozófia
5. Pszichológia
6. Mozgóképkultúra és médiaismeret
7. Klasszikus nyelvek
8. Bármely kötelező óra emelt óraszámban
9. Bármely az adott évfolyamon már nem kötelező tárgy
Ezek alapján tehát azt kell mondjam, hogy a tájékoztatások nem mindenütt pontosak, azonban a szakmának KOMPLEX módon és HOSSZÚ TÁVON kell
meghatározni céljait ebben az ügyben.
(Megjegyzem: a Vizuális kultúra tárgy komplexen foglalkozik a mediatizált
világból érkező ingerek feldolgozásával, és nem szűkíti le területeit a filmre
vagy a digitális világra, de élményfeldolgozó jelleggel tartalmazza az azokról
szóló ismereteket is.)
A továbbiakban A NAT-tervezettel, azon belül az alkalmazott színházi és
drámás lehetőségekkel kapcsolatos SZEMÉLYES véleményemet (az alábbi pontokba
szedve) közlöm, és ezt a megfelelő felületen és fórumokon mint véleményt be is
nyújtom. A munkacsoport önálló weboldalon hozta nyilvánosságra a tervezetet, és
FELKÍNÁLTA VÉLEMÉNYEZÉSRE! Ennek módja a felületen benyújtott SZAKMAI
véleményezés/javaslattevés.
https://www.oktatas2030.hu/
Anyagunkban a NAT-tervezettel, azon belül az alkalmazott színházi és drámás
lehetőségekkel kívánunk foglalkozni, és megállapításaink alapján
továbbgondolásra javasoljuk a munkaanyagot.
Általános megállapítás
1. Örömmel fogadtuk, hogy az új NAT figyelembe veszi…
-
a meglévő köznevelési formákat és
stratégiákat
-
a felmérések alapján körvonalazható helyzetet
a képzett pedagógusokra vonatkozóan
-
a modern pedagógiai irányok kínálta
lehetőségeket
I. RÉSZ – A Dráma és Tánc kérdésköre
2. A Dráma és tánc
Tapasztalataink
szerint az arra specializálódott iskolákon kívül eddig is azok az iskolák
tanították kötelezően a Dráma és Tánc tárgyat, ahol arra szakosodott pedagógus
volt. Ez a jobbik eset. A helyzet negatív oldala azonban az, hogy sokszor órahiányt és/vagy a kötelező
feladatot megoldandó olyan tanárokhoz került a tárgy, akik nem rendelkeztek az
adott területen szerzett ismeretekkel, tapasztalatokkal. Rengeteg
megkeresést kapunk azzal kapcsolatban, hogy „ajánljunk néhány játékot”. Ez sem
jó tendencia. Ehhez képest úgy látom, az iskolák az új NAT-ban felkínált alternatíváknak
köszönhetően a profiljukhoz és személyi állományukhoz mérten a legjobb
megoldást fogják keresni, és nem kényszerhelyzetben döntenek majd a tárgy
tanításáról.
3. Felmerül azonban az a kérdés,
hogy a
drámapedagógia (melynek elnevezése rossz, félrevezető, hiszen erősen a színházi
irányba tereli a gondolkodást, és ettől sokan megijednek) ma Magyarországon az
egyik leginkább interaktív és
élményközpontú, folyamatosan kooperációra nevelő és önismeretre tanító, érzelmi
közlést engedő és tanító oktatási forma, nem kellene-e tehát mindenkinek
találkoznia ilyen vagy hasonló órákkal? Ma, amikor legnagyobb szükség van a
sokat hangoztatott személyiségközpontú nevelésre, és a korlátlanul áramló
információk világában való eligazodáshoz szükséges differenciált gondolkodás
képességének megszerzésére, kiemelten fontos a Dráma és Tánc jelenléte a
köznevelésben, és ennek formáit úgy érezzük, kötelező hosszú távú komplex
tervként megfogalmazni. Ez a tárgy komplexen tartalmazza a személyes
kompetenciák fejlesztését, a konfilktus- és agressziókezelést, a szociális
kompetenciák javítását és fejlesztését, valamint az élményfeldolgozást.
Elsősorban tehát NEM MŰVÉSZETI tárgy,
talán érdemes volna „Élményvezetés”, vagy hasonló névvel önálló modullá
fejleszteni, és ilyen irányú tantervi háttértámogatást kidolgozni hozzá.
4. A NAT sok helyen hangsúlyozza a drámás és színházi
eszközök jelenlétét, mint MÓDSZERTANI eszközt az oktatáshoz.
A
pedagógustársadalom nagy része nem rendelkezik kellő információval és tapasztalattal
ezzel a módszertannal kapcsolatban (főként mert a pedagógusképzésben továbbra
sincs kidolgozottsága módszertani modulként, a meglévő képzések pedig sokszor a
tanítási drámát orientálják, ami viszont csak egy kis szelete az alkalmazott színházi
és drámás eszköztárnak).
A dramatikus eszközök használata (vagy leginkább a szabályjátékok beépítése
a tanórába) eddig sem volt ismeretlen lehetőség, de a DRÁMAPEDAGÓGIA kifejezés
egyrészt a színház felé tereli az előfeltételezéseket, és emiatt azonnal elutasítást
válthat ki, másrészt komor diszciplínának tűnik, ami a magyarországi szakmai
élet egész Európát maga mögé utasító széles spektruma miatt nem is áll messze
ettől a feltételezéstől. Képzett, a drámás és színházi eszközöket bármely
területen alkalmazni tudó tanárokra óriási szükség van.
Jelenleg hátrányt jelent az is, hogy önálló státuszban drámatanárt
alkalmazni, és kifejezetten ilyen módszertannal órák megtartására felvenni
szinte egyetlen iskola sem tud. Úgy gondolom, hosszú távon KOMPLEX FEJLESZTŐ szakembereknek, ISKOLAPSZICHOLÓGUSOKNAK és SEGÍTŐ
KAPCSOLATBAN vagy ÉLETVEZETÉSBEN
jártas szakembereknek minden intézményben kötelezően jelen kell lenniük, nem
utazó tanárként, hanem az intézményt ismerő, tanárral és diákkal, sőt,
szülőkkel egyaránt foglalkozni tudó HELYI
BEÁGYAZOTTSÁGBAN munkálkodó szakemberként.
Alig 15 év alatt változtak és vettek elképesztően gyorsuló irányt
infokommunikációs szokásaink, és az ebben az ingerkörnyezetben és az ehhez
idomuló projekt-alapú világban felnövekvő ember merőben más stratégiákkal
alakítja ki személyiségét és tájékozódási, valamint védelmi mechanizmusait.
Ezért elengedhetetlennek tartom olyan képzések indítását, melyek komplexen
képesek meghatározni a generációs szakadék áthidalásához szükséges stratégiákat
és feladatokat. Ehhez a „drámapedagógia” ön- és társismereti téren, reflexív és
aktív megnyilatkozási attitűd kialakításában, valamint az empatikus és
érzékenyítő folyamatok indukálásában egyaránt kiváló eszközöket kínál. Ráadásul
szorosan együttműködhet a színházi és színházra nevelő, személyiségfejlesztő
és/vagy művészetek felé érzékenyítő foglalkozások/előadások szakértőivel.
5.
A jelenlegi képzések
nem kínálnak
komplex lehetőséget fent elemzett problémák megoldására. Olyan, a megváltozott
társadalmi környezethez igazodó módszertani anyagok kidolgozása válik
szükségessé, amelyek komplexen segítik a tanárok munkáját a megváltozott
generációs szokások megismerése, a modernkori problémák kezelése, valamint az
ezekből fakadóan MÁShogy alakuló
szociális és személyes kompetenciák fejlesztése terén.
Ezt
a fejlesztési lehetőséget nem a tanítási dráma, nem a látogatható kreditszerző képzések,
és pláne nem a színészek által vezetett intenzív kurzusok fogják megoldani.
Olyan komplex, mindenre kiterjedő képzési rendszer felépítése válhat
szükségessé, amely integrálja ugyan a dramatikus eszközök kínálta
lehetőségeket, de más területekről is a megfelelő arányban képes meríteni.
6. A pedagógus társadalom
extrém módon
leterhelt. Minden szemléletváltó kezdeményezés plusz teherként,
átstrukturálódásként, új diszciplína kötelező megtanulásaként csapódik le, és a
meglévő feladatokhoz új terhet jelent. A pedagógusnak időt kell fordítania
önmaga fejlesztésére, érzelmeinek kezelésére, és saját kiégésétől való
megóvására. Ezt a jelen oktatási gyakorlat nemhogy nem teszi lehetővé, de
jelentősen megnehezíti.
Az új NAT rengeteg olyan üdvözlendő
elemet tartalmaz, amely más szemléletet jelent az eddigi egyoldalú, inkább közlésközpontú
tudásátadás felépítményéhez képest. Ezek az elemek azonban más
pedagógus-kompetenciákra építenek, más stratégiák bevezetését is jelentik.
Ehhez idő, és a pedagógustársadalom átállására fordított kiemelt figyelem
szükségeltetik. Ezt a terhek enyhítésén túl a szemléletváltó programok/képzések megszervezése, valamint a pedagógusképzésbe ágyazottság megteremtése
érheti el.
7. Az iskolai infrastruktúra
fejlesztésére
tett javaslatunk a következő. Az iskola nem csak a gyermek, hanem a tanár,
valamint a szülő/gondviselő terepe is. Olyan terek kialakítása, amelyek
alkalmasak közös fejlesztő tevékenységek megtartására, elengedhetetlen. A
szellemi/lelki regenerálódást, az önmagunkkal való munkát, a belső képek
teremtésének aktusát, drámás és színjátékos tevékenységet NEM LEHET ugyanabban
a térben végezni, ahol tíz perce még matematika tanítása zajlott. Javasoljuk olyan átfogó, minden intézményre
kiterjedő iskolai program elindítását, amely a fejlesztő foglalkozások számára
megfelelő terek kialakításáról szól. Ezeket a tereket nevezzük
Életszobának, Élményteremnek, vagy bármilyen kreatív módon, de az „Én-re” és az
ott zajló pozitív folyamatokra helyezett hangsúllyal.
8. Végezetül javasoljuk olyan szakemberi hálózat kialakítását,
amelynek
keretében azok, akik ezekkel a módszerekkel végzik tevékenységüket,
folyamatosan közösségben érezhetik magukat (akár online tantermek indításával),
és szakmai fórumok keretében lehetőségekhez jutnak a problémamegoldás, vagy a
szupervízió terén.
II. RÉSZ – A
színházi és esztétikai nevelés kérdésköre
1. A színházra nevelés
Az Y és Z
generáció jelentősen megváltozott kommunikációs stratégiái és
informáciszerző/-megosztó szokásai sokmindenben érintik a művészetek
befogadásával, megítélésével és „fogyaszthatóságával” kapcsolatos tendenciákat.
Magyarországon is megjelentek olyan színházi irányok, amelyek már a
legkisebbektől (l. csecsemőszínház) kezdve a legszélesebb spektrumot kínálják a
színházzal való találkozáshoz (l. érzékenyítő projektek, fórumszínház, a TIE
válfajai, Ádámok és Évák összművészeti kezdeményezés, stb.).
Ezeket
egyrészt a megváltozott kulturális szokások hívták életre, másrészt a
színháznak az a leginkább személyiségközpontúnak mondható attitűdje, amit
igazából az „Újra közösségi és nem kínálati szempontból látni a
színházkultúrát” elve hívott életre.
A színház kínálta nevelés lehetősége
iskolakultúránkban is történelmi időkre nyúlik vissza, és láthatjuk az
oda-visszaható mechanizmust, vagyis azt, hogy aki a dráma és színjátszás
világával találkozott, hamarabb alakult igényszerű színházlátogatóvá, és ezen
élmények tagadhatatlanul arra serkentettek, hogy az ezekben résztvevő
terjessze/támogassa ilyen projektek létrejöttét.
A másik fontos dolog, hogy a színház
az egyetlen „itt és most”-ot és a közvetlen emberi találkozást ötvöző műfaj, és
emiatt kiemelten fontos nem csak az esztétikai nevelés kérdéskörében, hanem az
interaktív helyzetekre való nevelésben, valamint az érzelmi meg- és felismerést
fejlesztő művészeti nevelésben is.
A Tánc és Dráma fentebb fogalmazott
kérdéskörei mellett azt is átgondolandónak érezzük, hogy a színháznak más
formában, vagyis mint MŰVÉSZET is helyet kell kapnia az iskolai életben. Ennek
formái lehetnek:
-
Megyei és városi teátrumok látogatása
-
Színházi Nevelés előadások iskolákba
juttatása
-
Amatőrszínházi formák működésének
segítése
-
Színházi és Drámás
történeti/esztétikai/formanyelvi foglalkozások/órák tartása
A tantervi
szabályozásból jelenleg kevés derül ki a színház, mint MŰVÉSZETI FORMA tanításával/népszerűsítésével
kapcsolatban.
2. A színház és más művészetek
A művészetoktatás tanórákon kívüli
feladatait jelenleg leginkább az alapfokú művészetoktatási iskolák/intézmények
végzik. A gyakorlat azt mutatja, hogy sok esetben ez a forma inkább egyfajta
misszió (vagyis a kulturális alapellátás feladatairól szól), és abban segít,
hogy a lehető legtöbb gyerek tevékenységi szinten találkozhasson különböző
művészeti ágak kínálta lehetőségekkel.
A
mindennapos iskolai nevelésben a vizuális művészetek, a zene, a színház, a film
véleményünk szerint nagy hangsúlyt kell, hogy kapjanak, tekintve, hogy a
vizuális ingerek világát éljük, és rövidülő, valamint virtuális kommunikációs
szokásaink miatt a másikra figyelő attitűdöt és a szövegértelmezés technikáit
folyamatosan tanulnunk kell.
A
művészetek nyelvét ugyanakkor nem elsődlegesen elméleti oktatással, hanem a
játékos alkotás segítségével kell elsajátítanunk.
Ezzel
kapcsolatban is kicsit hiányosnak (vagy konkrétumok nélkülinek) érezzük a NAT
szövegét, holott örvendetes, hogy sokszor kerül elő az anyagban az élményen
kerüli tanulás lehetősége.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése