NÉVrejtVÉNy - NAMENIGMA

Ma egy névtanuláshoz is kiválóan használható játékot osztok meg. Gyakorlati tapasztalataim azt mutatják, hogy 9 éves kortól egészen a felnőttekig mindenki nagy élvezettel játssza, és sokszor legalább olyan fárasztó humora tud lenni, mint a Facebookon ma oly divatos képrejtvényeknek. Jól is esik ez, mikor itt az ősz, és oly sokszor ködös és...

... (megfejtés: párás a levegő).

Amit fejleszt: Segíti a névtanulást, emellett a többiek elé való kiállás remek bevezető játéka lehet (énreprezentáció), beindítja a szavak és képek kombinációiból való összetett jelentésképzés folyamatát, és ezáltal a komplex képek felfedezésének/feldolgozásának készsége is fejlődik, ami irodalomórán és a színházi munkafolyamatban egyaránt fontos lehet.
Amire nem is gondolnál: Társadalmunk nagyon analizáló gondolkodású, szinte kizárólag a bal agyfélteke által feldolgozható ingerekben és végeredményekben bízik. Az ilyen típusú játékok végeredménye ott képződik meg, de míg odáig eljutunk, szükség lesz nagyfokú kreativitásra, absztrakciókra, sőt, olykor az ACTIVITY lehetőségeire, valamint a DIXIT CÍMŰ JÁTÉK során is használandó "ráérzésekre".

JÁTÉK LEÍRÁSA (lentebb a gyakorlatból hozott példákkal)

1. A csoport minden tagja a keresztnevével és/vagy becenevével száll be a játékba
2. Mindig egy ember állítja be a megfejtendő szót/fogalmat/híres embert, stb.
3. A kép beállítása után a csoport megpróbálja kitalálni, mire gondolt a rejtvény feladója
4. A nevek mellett felkérhetők képalkotásra (pl. szobor, vagy hangadás) is az emberek, ilyenkor a rejtvény feladója közli, melyik ember(ek)nél számít a név (minden feladványban legalább egy név kell, hogy számítson)
5. A kép "olvasható" kell legyen, vagyis számít a "balról jobbra" sorrend
6. Indulhat is az "agymenés"
Szabályok:
1. A cél a rejtvény megfejtése
2. Képalkotáshoz használhatók:
- a nevek kezdőbetűi
- a nevek egy-egy szótagja, részlete
- a megfejtés lehet egy hasonló hangzású szó is
- alkotható betűhiánnyal is a rejtvény (nem teljesen adja ki a szót, de így is megfejthető)
3. A rejtvény feladója, ha nem sikerül a csoportnak kitalálni a feladványt, fokozatos segítője is lehet a csoportnak (megad pár kulcsszót, hívószót, stb.)
Mire ügyelj:
A kép beállítása udvariasan, finom érintésekkel kell történjen, nem "rángatható" senki, még a játék hevében sem!
Végezetül néhány jópofa példa!
1. Kezdőbetűk: egymás mellett áll Mira, Ádám és Vanessza = MÁV
2. Töredékek: egymás mellett áll Péter, Nóra és Zénó = PÉNZ
3. Betűhiány: egymás mellett áll Vivien, Éva, Dóra, Alex és Mira (esetleg a játszó segítségképpen megkéri őket, hogy harcos mozdulatokba álljanak be) = VÉDELEM
4. Kombinált kép: Bal oldalon egy síelő ember áll, jobb oldalon pedig Bálint. A feladvány gyártója közli, hogy bal oldalon a kép, jobb oldalon a név számít = Bal a sí + Bálint = Balassi Bálint
5. Teljes agymenés: Bal oldalon két lány folyamatosan a hajukat mutogatják egymásnak, néma játékban azt próbálják kifejezni, hogy nem egyforma a hajuk, jobb oldalon Péter áll, és folyamatosan "I" hangot ad = HAJ MÁS "I" PÉTER

Már most elfáradtál a példáktól? Vidd be a csoportba - ennél sokkal fárasztóbb lesz, amit a csapatod produkál!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

JÁTÉKOK SZORZÓTÁBLA TANULÁSÁHOZ

EGY CIKK AZ ISKOLAI ATROCITÁSOKRÓL

IDŐTÖLTÖGETŐ