A MELVIN-EFFEKTUS
A
filmtörténelem egyik legszebb szerelmi vallomása hangzik el a Lesz ez még így
se című filmben a Jack Nicholson által alakított mizantróp (MELVIN) szájából. Amikor egy
csúnya sértés után az imádott nő (Helen Hunt) azt mondja, most valami nagyon
szépet kell mondania ahhoz, hogy ott ne hagyja, ő ezt képes válaszolni: „Újra
elkezdtem szedni a gyógyszereimet”. A nő persze nem érti, hol van ebben a
bókban ő, de akkor a mondat kiegészül ezzel: „Miattad akarok jobbá lenni”.
Cselekedeteink,
de sőt, létünk egyetlen rezdülése sem önmagában álló. Nem zárt rendszert képez,
mindennek van egy kifelé csatornázható célja. Az ember csak mások, csak a világ
viszonylatában tételezheti magát élőnek, létezőnek. Mint a mozgásban lévő
energia, amelyik akkor érti meg önnön mozgását, amikor megtalálja az ehhez
képesti viszonyítási pontokat. A vonat egy ablaktalan kabinjában ülő,
egyenletes sebességgel haladó ember nem érzi a mozgást, csak ha viszonyíthat a
lassulás és gyorsulás érzetéhez, vagy a kint elsuhanó táj képéhez. Magát a zárt
kabinban természetesen jól érezheti, és ha megvannak a létezéséhez szükséges
alapfeltételek, talán igénye sem lesz viszonyítási pontok kereséséhez, de amint
túlvan az önfejlesztés saját örömén, szűk lesz neki a kabin, és mindent elkövet
annak érdekében, hogy reprezentálhassa önmagát.
Minden
ember az önfejlesztés útján jár először. Megtanul mozogni akkor is, ha nem
segítik ebben. Enni, inni fog annak érdekében, hogy életben maradjon és fejlődjön.
Ingerszegény és ingergazdag környezetben egyaránt alakulnak érzékei és
érzelmei. Mivel minden határátlépésnek belső örömérzete van, magától az
önfejlesztést soha nem hagyja abba.
Ebben
az önfejlesztésben a JÁTÉK az elsődleges eszközünk. A játék az első „nem
tudatos” fejlesztési lehetősége az embernek. A játék funkcióját más szinten, de
kiegészíti aztán a mesék és mítoszok világa, amelyek elsődleges rendeltetése a
világról és az emberről szerzett tudásunk implicit (tehát nem direkt, nem
didaktikus) átadása. A játék és a mese örömet okoz, és felszabadító erővel bír,
akkor is, ha tartalmaz negatív folyamatokat, vagy ha nem mindig pozitív véggel
zárul. Ennek magyarázata az, hogy játék és mese során folyamatos a belső
képalkotás. A belső képeink pedig mindig a bennünk lévő érzések és élmények által alakulnak, vagyis segítségükkel a
minket foglalkoztató, vagy frusztráló kérdések/problémák/feszültségek
dolgozódnak fel.
Ha figyelembe vesszük, hogy a Játék és Mese
világában való önfeledt megmerítkezésünket idővel felváltja a TUDATOS FEJLESZTÉS, máris egy lépéssel
közelebb kerülünk a végső célhoz, ami nem más, mint a Melvin-effektus.
A természeti népek világában a tanítás
legtöbbször arról szólt, hogy a világról szóló, a törzsi egzisztencia
fenntartásához szükséges tudást átadja a következő „fenntartónak”. A legtöbb
ismeret tehát a szűk miliőért (vagyis a MÁSIKÉRT) való munkálkodás érdekében adódott át, és
leginkább a tradíció és a kultúra megismeréséről, áthagyományozásáról szólt. Az
egyén tehát a közösségért tanult.
A
nyugati világban fordult a kocka. Az európai népek intézményesült oktatása
bizonyos készségek elsajátításában és fejlesztésében határozta meg célját, és
sokkal inkább az egyénre összpontosított. Természetesen itt is találunk nagyobb
közösségi érdekeket szolgáló törekvéseket, de a fejlődés és tanulás alapvetően EGOCENTRIKUS tevékenységgé vált, és a karrier igen sokszor megtorpan az utolsó szint előtt - vagyis a Melvin-effektus előtt.
Egy ilyen egocentrikus világban szükségszerűen
megjelenik az egyén önfejlesztésének igénye és fontossága, a státuszváltó
karrier lehetősége (főként mert a szimbiózisban és mellérendeltségben hívő
tudat helyett a hierarchikus viszonyok kezdenek dominálni, valamint a
transzcendens világok intézményesítése kerül előtérbe a bárki számára megélhető spirituális tudás helyett). A karrier lehetősége adott mindenki számára, az önfejlesztés
időszaka ugyanakkor lehetetlen időtávokká nyúlik.
Amíg az egyén ÖNFEJLESZT,
addig minden nyíl befelé mutat, és az ebből való kicsatornázhatóság a
társadalmi hasznosíthatóság szempontjából nem számottevő (vannak persze
kivételes tendenciák, de a MÁSIK felé fordulás nélkül ez nem mérhető).
Ez ráadásul kiegészül a saját BRAND készítésének és
folyamatos fenntartásának aktusával, ami az énreprezentáció legintenzívebb
formája a 21. században.
Azt azonban minden öntudatára ébredt ember érzi, hogy
a BENNEM megképződött értékek ÖNMAGUKban állva, külső irányok nélkül semmit
sem érnek. Hiába vagyunk tökéletesnek feltételezettek, ha ezt kívül senki se
látja.
Elemi szükségletünk van arra, hogy megmutatkozzon EMBERI
NAGYSZERŰSÉGünk.
Visszakanyarodva Jack Nicholsonhoz – hamar rájön a társas
térben létező arra, hogy FEJLŐDNI CSAK A MÁSIKÉRT ÉRDEMES.
Ez a Melvin-effektus.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése