JÁTÉKOK SZORZÓTÁBLA TANULÁSÁHOZ
1.
SZÓ-RZÁS
Vegyünk egy szót (pl. KUTYA). Mondjuk el: „Egy kutyánk
van, az 5 betű!” És jöhet a szorzás. „Két kutyánk van, az tíz betű, három
kutyánk van, az tizenöt betű, stb….”. Néha egy-egy vicces szót (kilences
szorzótáblához pl. „CUCLIGUMI”) elővehetünk, és végigmondhatjuk ezzel a 9-es szorzótáblát. Lazításnak is megfelelő gyakorlat, és még nevetni is ér. Sőt,
hozzanak vicces szavakat a gyerekek!
2.
SZORZÓPÁRBAJ
A játszók elindulnak a térben. Amikor valakivel
összetalálkoznak, farkasszemet néznek, majd egyszerre (valami jelre, például,
mint a kő-papír-ollónál háromszor tenyérbe csapnak, majd negyedszerre megszólalnak)
mondanak egy-egy számot. Aki először mondja ki a két mondott szám szorzatát, az nyeri a
párbajt.
Lehet úgy is játszani, hogy mindenkinél van három
papírfecni, és a nyertes átadhat egyet a partnernek – a cél az, hogy minél
előbb megszabaduljunk az összes cetlitől.
3.
SZÁMÁLLÍTÁS
Két csapatot alkotunk. Minden játszónak van egy száma
a hátára ragasztva, és legyen egy, vagy több „joker” is, akik bármilyen számot
helyettesíthetnek (olyan esetben, ha két azonos számra van szükség, pl. ha 44, vagy 100 az eredmény). Az egyik csapat felad egy szorzást a
másiknak, akiknek pedig úgy kell kirakni magukból a helyes eredményt, hogy
közben NEM beszélhetnek.
Lehet játszani időre is, homokórával.
4.
SZORZÓLÁNC
A játékvezető elindít egy papírt és egy tollat egy
szorzással. Akinek adja a papírt, annak fel kell írnia a papíron lévő szorzás eredményét a lapra,
majd a megoldott szorzás alá egy újabb szorzásos feladatot kell írnia eredmény nélkül, és
tovább adnia a lapot. Mikor végigért a lap, hangosan ellenőrizzük az
eredményeket.
5.
FECNIVERSENY
Ugyanaz, mint a szorzólánc, csak itt körbe ülünk, és a
játékvezető két lapot indít el, mindkét szomszéd irányába. Amelyik lap előbb
körbeér, az lesz a FECNIÁSZ…
6.
TÜKÖRSZORZÓ
A gyerekek párba állnak, egymás szemébe néznek, majd
az egyikőjük csinál egy szobrot, és mond hozzá egy szorzást (pl. 6x5 az harminc), mire a másik villámgyorsan lemásolja a szobrát, és a megfordított szorzást mondja
hozzá (5x6 az harminc).
7.
SZORZORRO
A terem közepére leteszünk tíz tárgyat (vagy érmét,
papírhajót, bármit). A terem egyik végében van tíz „számozott hely” (0-9), ők
az „ŐRZŐK”. Egy csapat játszó helyet foglal a székeken (így mindenkinek lesz
egy száma), egyvalaki pedig a terem másik végébe megy. Ő lesz „szorZorro”, és
(akár tanári súgással) kiált egy számot (példánkban 42). Ezt követően megkezdi
a rablást, vagyis odaszalad a tárgyakhoz, egyet felkap, és saját székére teszi.
Az Őrzők közül az a két szám kell, hogy fusson, akiknek a szorzatából
létrehozható a 42 (vagyis a hetes és a hatos). Amint ők odaállnak a megmaradt
tárgyak elé, Szorzorro nem rabolhat tovább). Az Őrzők ebben a játékban
kommunikálhatnak szóban, de akár megszabhatjuk azt is, hogy csak mutogathatnak
egymásnak.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése